Op 1 september 2025 start in Antwerpen een ambitieus onderwijsproject in samenwerking met Thomas More Hogeschool en met de steun van Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir. Dit initiatief, een primeur in Vlaanderen, moet een versnelling hoger schakelen in de strijd voor betere onderwijskwaliteit.
Antwerpen heeft de vaste wil om een modelregio zijn. “Als minister Zuhal Demir de piloot is en de stuurknuppel vasthoudt, dan wil ik als schepen van Onderwijs dat Antwerpen niet gewoon een passagier is, maar de copiloot. We denken actief mee, bepalen de koers en sturen bij waar nodig.”
Het project biedt professionalisering en ondersteuning aan alle Antwerpse scholen die dat wensen, over alle onderwijsnetten heen. Thomas More Hogeschool ontwikkelt drie trajecten:
- Leesstart: Kleuters voorbereiden op sterke leesvaardigheid.
- Elias: Kennisrijk curriculum en nieuwe minimumdoelen in basisscholen implementeren.
- Wijze Lessen: Focus op gedragsmanagement, klasmanagement en effectieve didactiek.
Met minister Zuhal Demir aan boord krijgt het project extra slagkracht. De minister benadrukt het belang van voorbeeldscholen die de weg tonen.
“Om de onderwijskwaliteit versneld op te krikken, rekenen we op minstens 20 voorbeeldscholen die in Vlaanderen het voortouw nemen. Zij brengen de combinatie van een kennisrijk curriculum en goed gedrag al vanaf volgend jaar in de praktijk. We zijn ervan overtuigd dat dat opnieuw de leerprestaties zal doen stijgen.” – Vlaams Minister voor Onderwijs, Zuhal Demir
Geen extra belasting voor leerkrachten
Dit project mag geen extra last op de schouders van schoolteams leggen: “Onze leerkrachten dragen al een goedgevulde rugzak. Ik wil die niet nog zwaarder maken. Integendeel, we ondersteunen hen om zich weer te richten op waar het echt om draait: sterke kennisoverdracht.”
Snelle start, lange termijnimpact
Het project start in 39 scholen (kleuter- en lager onderwijs) en 50 scholen (lager en secundair onderwijs) en zal jaarlijks worden opgeschaald. Het doel? Tegen 2031 elke Antwerpse kleuter- en basisschool bereiken.
De stad Antwerpen neemt het voortouw en doet zelf een grote inspanning. De financiering voor 2025 past binnen het bestaande onderwijsbudget. Monitoring en effectmeting zorgen ervoor dat de impact objectief wordt opgevolgd.
Minister Demir vat de kern van het project samen: “We willen een verbeterde onderwijskwaliteit als een olievlek over Vlaanderen verspreiden.”
