Dit stadsbestuur wil een gezond Antwerpen voor iedereen

“15 procent longkankers veroorzaakt door slechte luchtkwaliteit”  Knack online 9/5/2015, Het Laatste Nieuws,  9/5/2015 De Morgen 15/5/2015

“Negen op de tien stedelingen ademen slechte lucht in” De Standaard 7/5/2014

“België voor Europees Hof wegens slechte luchtkwaliteit” Gazet van Antwerpen 8/06/2015

 “Burgemeester De Wever, vecht voor de gezondheid van uw onderdanen” Filip Joos is sportverslaggever en columnist voor onze krant. De Morgen 19/3/2014

 

Het is maar een bijzonder kleine greep uit het grote aanbod en de ‘zucht’ naar gezonde lucht.
Uw vraag werd wel degelijk gehoord en is niet in dovemans oren terecht gekomen!

Dit stadsbestuur streeft meer dan ooit actief naar een gezond en leefbaar Antwerpen voor iedereen.  Dat komt er echter niet van vandaag op morgen. De lage- emissiezone (LEZ) is een noodzakelijke stap in de richting op weg naar  gezondere lucht in Antwerpen.

Dit stadsbestuur vecht dus wel degelijk voor de gezondheid van haar inwoners en  hoopt tegelijkertijd dit samen met haar inwoners te kunnen realiseren.
Deze maatregel is niet de enige oplossing voor de luchtvervuiling in Antwerpen.
Dit kadert in een groter verhaal; het zogenoemde ‘en – en verhaal’, vervat in het luchtkwaliteitsplan met maar liefst 118 maatregelen.

Maar we moeten ergens starten en mogen daarbij niet blind zijn voor de luchtvervuiling in de binnenstad. Deze is effectief afkomstig  van lokaal verkeer en het invoeren van de lage emissiezone biedt daarop wel degelijk een efficiënt antwoord.
Verder nemen we ook concrete stappen voor  strategische overkappingen van de ring, maar ook dat is geen totaaloplossing.

En ik begrijp de ongerustheid.
Ik begrijp zelfs reacties als zou de invoering van de LEZ een manier zijn om enkel de stadskas te vullen of een extra belasting  op oudere wagens.
Ik kan hierover dan ook kort maar duidelijk zijn.
De invoering van de lage emissiezone is een dure investering en zal zeker niet rendabel zijn. Maar dat is ook niet het doel van gezonde lucht. Ik hoop oprecht dat we weinig inkomsten zullen ontvangen, want dit betekent  dat we samen strijden voor minder vervuiling.

Ik begrijp ook de bezorgdheid van mensen die vrezen geen alternatief te kunnen betalen.
Dit verhaal hoeft niet steeds te resulteren in de aankoop van een nieuwe wagen. Een alternatief is een betaalbare en propere tweedehandswagen. Verder voorziet  de Vlaamse overheid ook  een roetfilterpremie van max 600€.
De stad Antwerpen zal ook een verlaagd tarief toepassen voor dieselvoertuigen Euro 3 voor inwoners van de LEZ met een verhoogde tegemoetkoming.

Daarnaast zijn er heel wat auto’s die zonder problemen de stad in mogen; de benzineauto en auto’s op LPG (euronorm 1,2,3,4,5 en 6), de dieselauto (euronorm 4, 5 en 6) de dieselauto (euronorm met roetfilter), de elektrische auto, de auto op waterstof en de plug- in – hybrideauto.

Het alternatief voor al de andere niet toegelaten auto’s is veelzijdig.
Parkeer je auto op een park-and-ride en stap over op tram of bus, neem de taxi, de minder mobiele senioren en personen met een handicap kunnen gebruik maken van taxicheques.
Met de fiets beweeg je je vaak sneller in een stad dan met de auto.
Neem een vélo dag- week- of jaarpas. Een auto delen of lid worden van organisaties zoals Autoia, Cambion Tapazz of Bolides is ook een optie.

Sommige kwatongen beweren zelfs dat we met de invoering van de LEZ vooral in de zakken zitten van de middenklasse en de minderbegoeden. De bedoeling van de LEZ is echter de gezondheid van de Antwerpenaar te verbeteren. Een goede luchtkwaliteit zorgt voor een betere gezondheid. Wie met een propere wagen rijdt, betaalt helemaal niets!

Verder wil ik heel graag onderstrepen dat de zogenaamde dagpas er enkel is voor voertuigen die maar zeer zelden in de lage emissiezone moeten zijn. De dagpas is aan een hoog tarief (35 euro voor een dag) met een maximum van 8 keer per jaar. Zo geven we bijvoorbeeld aan mensen die in de LEZ wonen de mogelijkheid om een kampeervoertuig in te laden en te vertrekken. Waarschijnlijk zullen er nog andere specifieke situaties zijn en net daarom hebben we dit voorzien. Het moet evenwel beperkt blijven en net daarom hebben we niet enkel het tarief vrij hoog gezet maar hebben we tegelijkertijd het aantal keer dat je er gebruik van kan maken beperkt.

 

Ik begrijp ook dat verandering niet voor iedereen even fijn en praktisch is, maar schone lucht komt er jammer genoeg niet vanzelf en zal een inspanning vragen van ons allemaal.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s