Het startschot is gegeven

animatiefilm lage-emissiezone Antwerpen

Eindelijk

Eindelijk kunnen we van start gaan met de campagne van de lage-emissiezone.
Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad dat kan ik hier gerust zeggen. Het heeft de harde inzet gevraagd van talloze mensen die ik daarom erg dankbaar ben.
Want zoals elke goede wijn even moet rijpen om op smaak te komen,
is de LEZ ook een maatregel die een goede en grondige voorbereiding verdient voor we het voorschotelen aan de burger.

Op drie jaar tijd zijn we geëvolueerd van een bescheiden voorstudie naar een tastbare maatregel die de levenskwaliteit van honderdduizenden Antwerpenaars zal verbeteren.
Dit stadsbestuur gaat namelijk een gezond Antwerpen voor iedereen.
We vechten voor de gezondheid van onze inwoners.
En dat is nodig.
Dat is nodig om onze stad leefbaar te houden voor toekomstige generaties.

Dat we dit als bestuur niet alleen kunnen, is een evidentie
En het opleggen van maatregelen en acties heeft geen enkel nut wanneer niet iedereen er de noodzaak van inziet.

Ik moet toegeven dat het ‘verkopen’ van gezonde lucht niet vanzelfsprekend is.
Gezonde lucht is niet tastbaar en daarom voor velen een vreemde zaak om voor te vechten. En dat begrijp ik.
Maar gezonde lucht wordt tastbaar in cijfers, statistieken én effectieve levensjaren. En dat is de realiteit en de uitdaging die voor onze deur staat.

Maatregelen hebben ook de  vervelende neiging om niet altijd op luid gejuich te worden onthaald.
Want de gewoonten van mensen veranderen, is niet evident.
Dat merken we ook in de aanloop naar de invoer van de lage-emissiezone. Maar verandering is nodig.

Ben ik ervan overtuigd dat ENKEL de lage-emissiezone het fijn stof in de Antwerpse lucht drastisch gaat verminderen?
Nee natuurlijk niet, het maakt deel uit van een veel groter verhaal, namelijk het luchtactieplan.
Dat verhaal omvat maar liefst 118 maatregelen, waaronder ook concrete stappen in de strategische overkapping van de ring.
Maar…
Hoewel sommigen koppig blijven beweren dat de overkapping van de ring dé totaaloplossing is, moet ik ook hen teleurstellen.
Ook dat is geen totaaloplossing.

Ook dat is een onderdeel van het grote verhaal

Een huis kuis je niet door alleen te stofzuigen in de keuken. Dan blijf je zitten met een vuile badkamer.
Om de luchtkwaliteit in Antwerpen te verbeteren zijn er dus verschillende maatregelen en ingrepen nodig en moeten we inzetten op alle fronten.

De invoering van de lage-emissiezone is er één van. Het is een waardevol en nuttig onderdeel van het globale luchtactieplan. Het is een belangrijke ingreep met grote resultaten voor de luchtkwaliteit in Antwerpen.

Want de vervuiling in de binnenstad IS nu eenmaal mee afkomstig van lokaal verkeer en dat is net hetgene ik met deze maatregel absoluut wil aanpakken.
Het is dus belangrijk, sterker nog, noodzakelijk, dat we de meest vervuilende wagens uit onze stad weren en mensen er van overtuigen over te stappen op alternatieve vervoerswijzen.

De lage-emissiezone is trouwens geen nieuw en onbekend project.
Er zijn ondertussen ruim 200 steden met een vorm van lage-emissiezone in Nederland, Duitsland, Italië, Portugal, het Verenigd Koninkrijk en de Scandinavische landen.
De aanpak is echter verschillend. Sommige landen passen het enkel toe op vrachtwagens of enkel op personenwagens, handhaving on street of ANPR, de Euronorm is strenger of minder steng…
De resultaten zijn dan ook verschillend naargelang de aanpak
MAAR er is STEEDS een daling in stikstofdioxide, fijn stof en roet vastgesteld.
En dat is waar het uiteindelijk om draait.

 

2 comments

  1. Zeer laagdrempelig filmpje met glasheldere boodschap. Meteen werden al mijn vragen beantwoord (en wie mij beter kent weet dat dit niet evident is). Wie ‘tegen’ LEZ’ is doet dit kan dit enkel doen vanuit politiek opportunisme. Pluim voor de Antwerpse schepen van leefmilieu! Woorden omzetten in daden waarbij men tijdig en efficiënt communiceert, dat verwacht ik van een stadsbestuur. Tot dusver, geen klagen in Antwerpen wat dat betreft.

    Like

  2. Ben benieuwd of het openbaar vervoer (lees de bussen van het eigengereide De Lijn) hier ook aan zal deelnemen? Of wordt ze vrijgesteld? Of gaat zij een afgezwakte financiële bijdrage leveren?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s