In het Middelheimmuseum denken we bij het woord ‘collectie’ in de eerste plaats aan de werken die in het kunstpark zijn opgesteld. Werken die een dialoog aangaan met de prachtige omgeving van het park, een wisselwerking die er in elk seizoen weer helemaal anders uitziet.
Maar er is ook een minder bekend gedeelte van het kunstpark, het collectiepaviljoen. In het verleden toonde dit gebouw zich als een donkere en gesloten plek, ontoegankelijk en zonder inkijk door de geblindeerde ramen. Ook de zorg voor de collectie was hier erg moeilijk, zowel wat betreft de bewaaromstandigheden, als de infrastructurele organisatie.
We zorgden voor een nieuw begin om de functies van depot en werkplek te verzoenen, en het resultaat mag er zijn. Deze afgesloten bewaarplaats vormden we om tot een open depot en collectie-ruimte, dat het Middelheimmuseum toestaat om de verzamelde werken nog beter met u te delen, ze te tonen in al hun diversiteit. Het museum wordt zo nog méér een open plek voor kunst!
Het Middelheimmuseum blijft natuurlijk in de eerste plaats een kunstpark en een museum dat natuur en kunst combineert op een unieke manier. Maar dit paviljoen versterkt het architecturale element dat al een prominente en bijzondere plek had in het museum: met het Braempaviljoen en Het Huis van Robbrecht en Daem architecten, én met werken zoals die van John Körmeling, Luc Deleu, Per Kirkeby en Atelier van Lieshout.
Dit collectiepaviljoen zal in de toekomst een belangrijke rol spelen in de toekomstplannen van het museum. Niet alleen omdat we hiermee de complexe samenhang van de collecties én het verhaal van de eigentijdse beeldhouwkunst nog meer kunnen tonen en toelichten. Maar ook nu al is het een inspiratie voor gesprekken met de buren, de Universiteit Antwerpen en het Middelheimziekenhuis. Wie weet welke samenwerkingen kunnen hier nog tot stand komen…